အေမွာင္တကာ့အမိုက္ဆုံး ေနဇင္လတ္ vol.2,no.41

အေမွာင္တကာ့အမိုက္ဆုံး ေနဇင္လတ္ vol.2,no.41


တစ္ဦးတစ္ေယာက္၏ အသိဥာဏ္ကင္းမဲ့လွ်င္ “အေမွာင္ဖံုးၿပီ” ဟုတင္စားၾက သည္။ ထိုအေမွာင္ထက္ ပို၍နက္နက္နဲနဲ႐ွိၾကသူမ်ား ႐ွိေသး၏။ အေမွာင္တကာ့  အမိုက္ဆံုးေသာသူမ်ားဟု ဆိုရလိမ္႔မည္။ ဗုဒၶက “ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟ” သည္ လူတို႔အားပ်က္ျပားေစေသာ အေၾကာင္း ရင္းမ်ားဟု မိန္႔ထားခဲ႔၏။ “ေမာဟ” သည္ အမွန္မသိျခင္းျဖစ္၍ အားလံုးထဲ တြင္ေမာဟဖံုးလႊမ္းျခင္းခံရပါက ေဒါသႏွင္႔ ေလာဘကိုလည္း ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္ စြမ္း႐ွိၾကမည္မဟုတ္။ အေမွာင္တကာ့ထဲတြင္ အမိုက္ဆံုးဟု ဥပမာေပး ခဲ့ေသာသူအခ်ိဳ႕ရွိခဲ့ဖူးသည္။ ဘုရားကိုအႀကိမ္ႀကိမ္လုပ္ႀကံခဲ့ေသာေဒ၀ ဒတ္ ႏွင့္ ထီးနန္းအေမြေပးခဲ့ေသာ ဖခမည္းေတာ္ကိုပင္ ျပန္၍လုပ္ႀကံ ခဲ့ေသာ ေဒ၀ဒတ္၏တပည့္ အဇာတသတ္တို႔ျဖစ္ၾကသည္။ ေခတ္သစ္တြင္ ဗိုလ္ ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းကို လုပ္ႀကံခဲ့သည့္ဂဠဳန္ဦးေစာကို ဥပမာေပးႏိုင္မည္ဟု ထင္သည္။
    ဓမၼပဒတြင္ အညစ္အေၾကးတကာ့ အညစ္အေၾကးမ်ားထဲ၌ အမွန္ကို မသိျခင္းဟူေသာအ၀ိဇၨာအညစ္အေၾကးသည္အဆိုးဆံုးေသာ အညစ္ အေၾကးျဖစ္ၿပီး၊ အေမွာင္တကာ့တြင္ အမိုက္ဆံုးေသာအညစ္အေၾကးျဖစ္ သည္ဟုဆိုထားသည္။

    "A worse taint than these is ignorance, the worse of all taints. Destroy this one taint and become taintless."

    တစ္ဦးခ်င္းစီတို႔၏ မွန္ကန္ေသာအယူအဆ၊ ပညာအလင္းမ်ား ျဖစ္ ၾက ပါမွ၊ တစ္ဦးခ်င္းစီတို႔၏ ကိုယ္က်င္႔သိကၡာေကာင္းမြန္ၾကပါမွထို တစ္ဦးခ်င္း စီ တို႔၏အစုအေပါင္းျဖစ္ေသာလူ႔အဖြဲ႕အစည္းအေနျဖင့္ တစ္စံုတစ္ရာ တိုးတက္ ဖြံ႕ၿဖိဳးလာမည္ျဖစ္သည္။ ထိုသို႔လူ႔အဖြဲ႕အစည္း အားေကာင္း ေမာင္းသန္ျဖစ္ပါ မွ ထိုႏိုင္ငံထိုလူမ်ိဳးတို႔အေနျဖင့္  ႏိုင္ငံတကာအလယ္တြင္ သင့္တင့္ေလ်ာက္ ပတ္စြာ႐ွိမည္ ျဖစ္ေခ်သည္။

    ျမတ္ဗုဒၶသည္ အဆံုးစြန္အထိျဖစ္ေသာ နိဗၺာန္ကိုသြားရာ လမ္းေၾကာင္း အား ၫႊန္ျပထား႐ံုမဟုတ္။ တစ္ဦးခ်င္းအတြက္ ေန႔စဥ္ဘ၀တည္ေဆာက္မႈ၊ ထိန္းသိမ္းမႈ၊ မွန္ကန္ေသာ တိုးတက္ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈတို႔အတြက္လည္း သင္ ၾကားျပသခဲ႔ပါသည္။  အခ်ိဳ႕ကိစၥရပ္မ်ားသည္ ႀကီးမားစြာပင္ လံု႔လမျပဳဘဲ ေန႔ စဥ္က်င္႔ႀကံႏုိင္ေသာအရာျဖစ္သည္။ ထိုအရာမွာ အျခားသူမ်ားကိုေမတၱာထား ရန္၊ မုဒိတာပြားရန္ျဖစ္သည္။ ယေန႔ေရပန္းစားေနေသာ Mindset ဟူသည့္ စိတ္အခံကို အေကာင္းဘက္သုိ႔ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲျခင္းျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ လည္း ၀မ္းနည္းဖြယ္ရာေကာင္းသည္မွာ အမ်ားစုသည္ ေမတၱာမထားႏိုင္ၾက။  မုဒိတာမပြားႏိုင္ၾကသည္ကို ေတြ႕ရ၏။ ဣႆ     မစၦရိယတို႔ပို၍ပင္အားေကာင္း လာသည္ဟု  ယူဆရပါသည္။ အထူးသျဖင့္ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး အကူးအေျပာင္း ကာလတြင္ ထုိအခ်င္းအရာ ပို၍ ေပၚလြင္လာသည္ဟု ခံစားရပါ၏။

    “၀န္တိုျခင္းသည္  ေပးကမ္းလွဴ ဒါန္းေသာသူ၏ အညစ္အေၾကးျဖစ္၏။ ယုတ္မာေသာ ကုသိုလ္တရားတို႔သည္ ဤဘ၀၌လည္းေကာင္း၊ ေနာင္ဘ၀၌ လည္းေကာင္း စင္စစ္အညစ္အေၾကးတို႔ျဖစ္ကုန္၏”

    "Niggardliness is the taint in a giver. Taints, indeed, are all evil things both in this world and the next."

    ၀န္တိုျခင္းသည္ အကုသိုလ္တရားသာျဖစ္သည္။ အခ်ိဳ႕က ကိုယ္တိုင္ မေပးသည့္တိုင္သူ မ်ားေပးကမ္းသည္ကိုပင္ ၾကည့္၍ၾကားမွ ၀န္တိုတတ္ ၾကသူမ်ားလည္း ႐ွိေနပါေသးသည္။

    ေကာင္းေသာစိတ္ကိုလက္ခံျခင္း၊  မေကာင္းေသာ အကုသိုလ္စိတ္ တို႔ကို လက္ခံျခင္းမွာမိမိႏွင့္သာသက္ဆိုင္ပါသည္။ မည္သူကမွ် တိုက္တြန္း ၍ လက္ခံၾကရသည္ မဟုတ္ပါ။ ကုသိုလ္စိတ္သည္ အကုသိုလ္စိတ္ထက္ အင္အားသာလြန္ပါေသာ္လည္း၊  စိတ္၏သဘာ၀မွာမေကာင္းမႈတို႔၌ ေပ်ာ္ေမြ႕ တတ္သည္ျဖစ္ရာ အမ်ားစုမွာ ေန႔စဥ္အကုသိုလ္ အနည္းအမ်ား လက္ခံျဖစ္ေနၾကသည္ကို သတိမူမိသူ႐ွားပါးလွပါသည္။

            x    x    x          
"He who checks rising anger as a charioteer checks a rolling chariot, him I call a true charioteer. Others only hold the reins."

    “လိမၼာေသာ ရထားထိန္းသည္ လ်င္ျမန္စြာသြားေသာ ရထားကို လမ္း မလြဲေအာင္ေကာင္းစြာ ေစာင့္ေ႐ွာက္သကဲ့သုိ႔ မိမိ၌ ျဖစ္ေပၚလာ ေသာ အမ်က္ေဒါသကို တားဆီးႏိုင္ေသာသူကို လိမၼာေသာရထားထိန္းဟု ငါဘုရားေဟာေတာ္မူ၏။မတားဆီးႏိုင္ေသာသူတို႔သည္ႀကိဳးကိုင္သာ ျဖစ္ကုန္၏”

    ပုထုဇဥ္ပဲဟု ဆင္ျခင္ေပး၍မရ၊ ကလ်ာဏပုထုဇဥ္ႏွင့္ အႏၶပုထုဇဥ္ ဟူ၍ကြာျခားပါေသးသည္။ ေဒါသဟူသည္မွာ လူတိုင္း၌႐ွိတတ္ေသာ အရာ၊ ခံစားမႈျဖစ္၏။ ေဒါသေၾကာင့္ ေကာင္းျခင္းျဖစ္မႈမ႐ွိႏိုင္၊ ေဒါသကိုမထိန္း သိမ္းႏိုင္၍သာ အက်ိဳးဆက္အျဖစ္  မေကာင္းေသာရလဒ္မ်ားကို သာ လက္ ခံေနၾကရသည္။ ေဒါသေၾကာင့္ လူသတ္ျဖစ္၏။ ေဒါသေၾကာင့္ စစ္ျဖစ္ၾကရ၏ ။ေဒါသေၾကာင့္ မ်ားစြာေသေၾကရ၏။ ေဒါသေၾကာင့္ လူ႔ အဖြဲ႕အစည္း တိုးတက္သြားသည္ဟုမျမင္မိေသး။ ေဒါသသည္ ျဖစ္ဖို႔ လြယ္ ေသာအရာ သာျဖစ္၍၊ ေဒါသကိုထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္ရန္အတြက္သာ ေလ႔က်င့္ၾက ရပါသည္။

    အိုင္တီ၏ေက်းဇူးျဖင့္ ယေန႔ျမန္မာတို႔ လူမႈကြန္ယက္မ်ားကို အသံုးျပဳ ခြင္႔ရခဲ႔ၾကသည္။ အသံုးမ်ားေသာ လူမႈကြန္ယက္အခ်ိဳ႕႐ွိၾကေသာ္လည္း Facebook မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္  အသံုးအမ်ားဆံုး လူမႈကြန္ယက္ တစ္ခုျဖစ္ပါလိမ္႔မည္။ ဤေဖ့စ္ဘြတ္ကိုဖြင့္လိုက္သည္ႏွင့္ လက္႐ွိအေျခ အေနအေတာ္မ်ားမ်ားကိုသိႏိုင္သည္။ လူတို႔၏ စိတ္အေျခအေနကိုလည္း ခန္႔မွန္းႏိုင္သည္။ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး၊ တစ္ဖက္ႏွင့္တစ္ဖက္တို႔၏ ေဒါသ မ်ားကို ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္မႈမ်ားစြာနည္းပါးၾကေၾကာင္း ေတြ႕ရပါလိမ့္မည္။ ထိန္းသိမ္းၾက မည့္သူမ်ားလည္းမ႐ွိ၊ ေဒါသအဟုန္တို႔မွာ လြတ္ခ်င္တိုင္းလြတ္၊ လႊတ္ခ်င္တိုင္း လႊတ္ထားၾကသည္ကိုေတြ႕ရသည္။ ဤေဒါသတို႔ စုစည္းလာရာမွ  ၾကာေသာ္ေပါက္ကြဲ၍ တစ္စံုတစ္ရာ ပြတ္တိုက္မႈတို႔႐ွိလာၾကသည္ႏွင့္ ပ်က္စီး ၾကမည့္အေျခအေနကိုလည္း ေမွ်ာ္ေတြးမိရျပန္သည္။

အမွန္တကယ္မွာ ေဒါသဟူသည္ခံစားမႈ၏တစ္ခဏထြက္ေပၚလာ ေသာအရာတစ္ခုမွ်သာျဖစ္၏။

    "One should give up angerç renounce prideç and overcome all fetters. Suffering never befalls him who clings not to mind and body and is detached."

    “အမ်က္ေဒါသကိုစြန္႔ရာ၏။ မာနကိုပယ္ရ၏။ သံေယာဇဥ္အေႏွာင္ အဖြဲ႕အားလံုးကို လြန္ေျမာက္ရာ၏။ နာမ္႐ုပ္၌ ငါ၏ စိတ္၊ ငါ၏ကိုယ္ဟူ၍ မၿငိ တြယ္မေၾကာင္႔ၾကေသာ သူထံသို႔ဆင္းရဲဒုကၡတို႔သည္မလာကုန္”

    အမွန္တကယ္က ဘ၀တစ္ခုဟူသည္ ဘာမွမဟုတ္။ ေရပြက္ မမာမွ် သာျဖစ္သည္။တရားသေဘာႏွင္႔ၾကည္႔လွ်င္ “ငါ-သူတစ္ပါး၊ ေယာက္်ား-မိန္းမ” ဟူ၍ပင္ အမွန္႐ွိသည္ မဟုတ္ေခ်။ ျမင့္ျခင္းနိမ့္ျခင္းတို႔ အေပၚမွီ၍ မာန တို႔ျဖစ္ ၾကကုန္သည္။ ေဒါသတို႔႐ွိလာၾကကုန္သည္။ ေဒါသျဖစ္သည့္ ခဏ၌ပင္ ဆင္းရဲျခင္းတို႔ျဖစ္ၾကပါသည္။ ထိုေဒါသတို႔ကို ဖြင့္ထုတ္ၾကသည့္ အခါ ပ်က္စီး မႈတို႔ျဖစ္ၾကရျပန္ပါသည္။

            x    x x          
    ျမန္မာ႔ႏိုင္ငံေရးအကူးအေျပာင္းသည္ ေလဒဏ္မိုးဒဏ္ခံႏိုင္ရည္႐ွိ       ေလာက္ေသာ ရင့္က်က္မႈမ်ိဳးကို မရႏိုင္ေသးသည့္အေျခအေနသာျဖစ္၏။ လ်င္ျမန္စြာအေျပာင္းအလဲျဖစ္ခဲ့သျဖင့္ ၂၀၀၈-ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္ ဆင္ျခင္း အေျခအေနသို႔ ေရာက္လာခဲ့ပါသည္။ ျပင္ဆင္ၾကလိုသူမ်ားက တစ္ ဖက္၊ မျပင္ဆင္ၾကလိုသူမ်ားက တစ္ဖက္တို႔၏  ေဟာေျပာပြဲမ်ား၊ ပညာေပးေဆြးေႏြးျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ၾကသည္။ သာမန္ေအးေအး ခ်မ္းခ်မ္းျဖင့္ ဆိုလွ်င္ ဘာမွျဖစ္လာၾကမည္ မဟုတ္ေသာ္လည္း၊ ေဒါသအခံျဖင့္ဆို လွ်င္ ေကာင္းက်ိဳးလိုရာသုိ႔ေရာက္သည္ထက္၊ မလိုအပ္ေသာ အေျခအေန တစ္ရပ္သုိ႔ ေရာက္႐ွိသြားႏိုင္သည္ကို စိုးရိမ္ရပါသည္။ Facebook မ်ား႐ွိ အေရးအသားမ်ားသည္ ေဒါသတို႔ျဖင့္ မႊမ္းထံုလ်က္ ႐ွိေနသည္ကို ေတြ႕ရ၏။  အသံုးအႏႈန္းတို႔သည္ မ်ားစြာ႐ုန္႔ရင္းၾကမ္းတမ္း ေနသည့္အျပင္၊ မၾကားသာ၊ မဖတ္သာဆဲသံ၊ ဆိုသံမ်ားကိုပင္ ေတြ႕ေနရ ပါသည္။ မ်ားစြာရင့္သီးေသာ၊ အျခားတစ္ဖက္၏ေဒါသကိုတစ္မုဟုတ္ခ်င္း ေပါက္ကြဲေစမည့္အသံုးအႏႈန္းမ်ားကိုလည္း ေတြ႕ရပါ၏။

    အမွန္စင္စစ္က  အားလံုးေသာသူမ်ားသည္ ေဒါသကိုအေျခခံထား ၾကေသာ္လည္း ကိုယ့္ႏိုင္ငံကိုယ့္လူမ်ိဳး ေကာင္းစားေရးကို အေျခခံထားၾကပါ သည္။ အျမင္မတူ၍ကြဲျပားျခားနားၾကေသာ္လည္း ေကာင္းေစလိုေသာေစ တနာမ်ားကိုေတြ႕ရပါ၏။အျမင္မတူကြဲျပားျခားနားျခင္းသာ ျဖစ္၍ထုိကြဲျပားျခားနားမႈကို ေဒါသက “ရန္-ငါ” အျဖစ္ခြဲထုတ္လိုက္ျခင္း သာျဖစ္သည္။ ေကာင္းျခင္း/မေကာင္းျခင္း၊ ျဖစ္သင့္ျခင္း/မျဖစ္သင့္ျခင္း ကို မေ၀ခြဲႏိုင္ေအာင္ေမာဟကဖံုးလႊမ္းေပးလိုက္သျဖင့္ ေဒါသသည္ ခၽြန္းမဲ့ ေသာ ဆင္ကဲ႔သုိ႔ မုန္ယိုၾကရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

    ထိန္းသိမ္းျခင္းမျပဳႏိုင္ဘဲ ေဒါသေ႐ွ႕ထားခဲ့ေသာေၾကာင့္ ရခိုင္ေဒသ ပဋိပကၡႀကီးထြားခဲ့ရပါသည္။ ထိုေဒါသႏွင့္ မာန္မာနတို႔ ထပ္မံစုစည္းထား ျပန္ သျဖင့္ မိတ္ၳီလာကိစၥျဖစ္ခဲ့ရျပန္ပါေသးသည္။ ယခုလည္း ေဒါသတို႔ကို လံုး၀ ထိန္းခ်ဳပ္ထားႏိုင္ေသာ အဆင္႔သို႔ မေရာက္မူေသး၍ ရခိုင္ေဒသတြင္ ထပ္မံ၍ မလိုလားအပ္ေသာအေျခအေနျဖင့္ စိုးတထိတ္ထိတ္မ်ား ျဖစ္ေနၾကဆဲျဖစ္ပါ သည္။

ပညာသည္အမွား/အမွန္ကိုေကာင္းစြာ ေ၀ဖန္ပိုင္းျခားႏိုင္ေသာ အရာျဖစ္ သည္။ ပညာနည္းပါးေသာအခါ အမွန္-အမွားတို႔ကို မေ၀ခြဲ ႏိုင္ေတာ႔ေခ်။  ထိုပညာနည္းပါးျခင္းကပင္ ေမာဟဖံုးလႊမ္းခံျဖစ္ေစၿပီး၊ ေမာဟႏွင္႔ေဒါသတို႔ကိုခၽြန္းလႊတ္သကဲ့သုိ႔ျဖစ္ေစျပန္ပါသည္။ ခၽြန္းမဲ့ေသာ ေဒါသကထင္ရာစိုင္း ပါေတာ့သည္။ မလိုလားအပ္ေသာ ပ်က္စီးမႈကို ဆင့္ကာ၊ဆင့္ကာျဖစ္ေစပါ၏။

    “အေမွာင္” ကို မည္သူကမွ် အေကာင္းဘက္က အဓိပၸာယ္ဖြင့္ခဲ့ၾက သည္-မဟုတ္။ ထိုအေမွာင္ထဲကမွ အေမွာင္ဆံုးကိုအမိုက္ဆံုးဟု ဆိုေလ့ ႐ွိၾကသည္။ မိုက္သည္ကိုမိုက္မွန္းသိသူကေတာ္ေသးေသာ္လည္း၊မိုက္ျခင္း ဆိုးျခင္းကိုပင္ မိုက္သည္ဆိုးသည္ဟူ၍ မသိေသာသူသည္ အေမွာင္ထဲက အမိုက္ဆံုးေသာသူမ်ား ျဖစ္သည္။ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး အကူးအေျပာင္းတြင္ ထိုသို႔ေသာအေမွာင္ထဲကအမိုက္ဆံုးသူမ်ားအေရအတြက္မ်ားမ်ား ပါ၀င္ လာပါကရာစုႏွစ္တစ္၀က္တြင္တစ္ခါမွ်ရခဲ႔ေသာအခြင့္အေရးတို႔အထိပါးခံ ရမည္ကို စိုးရိမ္မိရပါသည္။


ေနဇင္လတ္
၁၁-၂-၂၀၁၄ (၁၂၂၆)

Comments

Popular posts from this blog