ပညာေရးေစ်းကြက္ႏွင့္ ပညာေရးေစ်းတြက္ ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္စုိး vol.2,no.40
ပညာေရးေစ်းကြက္ႏွင့္ ပညာေရးေစ်းတြက္ ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္စုိး vol.2,no.40
ေစ်းကြက္စီးပြားေရးစနစ္တြင္ပညာေရးႏွင့္ပတ္သက္ေသာ
ေဘာဂေဗဒအျမင္ မွ ေလ့လာသံုးသပ္ေသာ Education economics ဟုေခၚေခၚ၊ Economics
of Education ဟုပင္ေခၚေခၚ၊ ပညာေရးေဘာဂေဗဒသည္ ေပၚလာခဲ့သည္။ ပညာေရးကို
စီးပြားေရးတြက္- တြက္သည္ဟူပင္ ေခၚေစကာမူ၊ ေစ်းကြက္ စီးပြားေရးစနစ္အရေတာ့
တြက္သင့္သည္။ တုိင္းျပည္တစ္ျပည္၏ တုိးတက္ဖြံ႕ ၿဖိဳးမႈတြင္ ပညာေရးအေပၚ
မည္မွ်ေလာက္ လိုလုိလားလားရွိသည့္ ပညာေရး လုိခ်င္ေတာင့္တမႈ Demand For
Education ႏွင့္ ပညာေရးကို မည္မွ်အထိ ပံ့ပိုးေပးႏိုင္သနည္း၊
တုိင္းျပည္အတြက္လုိအပ္ေသာပညာေရး၊ တိုင္းသူျပည္ သားမ်ားလုိခ်င္ေသာ ပညာေရးကို
အစိုးရအပါအ၀င္၊ ပညာေရးဆုိင္ရာအဖဲြ႕ အစည္းမ်ားက မည္မွ်အထိ
ပံ့ပိုးေပးႏုိင္ပါသနည္းဟူေသာ Supply of Education အေပၚမူတည္ၿပီး
ပညာေရးတုိးတက္မႈ (သို႔မဟုတ္) ဆုတ္ယုတ္မႈ မ်ားျဖစ္ေပၚလာပါသည္။
ပညာလုိအုိသည္မရွိဟု ဆို႐ိုးရွိေသာ္လည္း အုိသာ သြားသည္၊
ပညာသင္ယူႏိုင္ခြင့္မရွိေသာလူမ်ားအတြက္လည္း ပညာေရးေဘာဂေဗဒသည္ အေရးႀကီးလာသည္။
တိုင္းျပည္တြင္ ကုန္ထုတ္စြမ္းအား Productivity သည္အေရးႀကီး သည္ဟုသာေျပာသည္။ ထုိကုန္ထုတ္စြမ္းအားေနာက္တြင္ အဓိ ကေမာင္း ႏွင္ေပးေသာအတတ္ပညာသည္ ကုန္ထုတ္စြမ္းအားကို ပိုင္းျဖတ္ႏုိင္စြမ္း ရွိသည္ကားအမွန္ျဖစ္သည္။ ထုိအတတ္ပညာမ်ားအတြက္ အတတ္ပညာ ရရွိႏိုင္ေသာဇာစ္ျမစ္သည္ကား ေက်ာင္းအပါအ၀င္ ပညာေရး ဆုိင္ရာ အဖဲြ႕အစည္းမ်ားပင္ျဖစ္ေတာ့သည္။ တိုင္းျပည္တစ္ျပည္တုိးတက္ ရန္အတြက္ဆိုသည္မွာ လူတစ္ဦးခ်င္းစီအတြက္ သင္ယူခဲ့ေသာ အတတ္ ပညာ ရပ္ဆိုင္ရာ ေက်ာင္းတက္ေရာက္ခဲ့မႈ Schooling ႏွင့္ လုပ္အားေစ်း ကြက္ Labour Market တုိ႔၏ ဆက္စပ္မႈသည္ အလြန္အေရးႀကီးသည္။ ပညာေရးႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ ေဘာဂေဗဒေလ့လာမႈမ်ားတြင္ ထုိသုိ႔ေသာ လူ တစ္ဦးခ်င္းစီ၏ အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္းအတြက္ မည္သို႔တတ္ေျမာက္ ခဲ့ေသာပညာအရည္အေသြးႏွင့္ လုပ္ကိုင္ေနေသာ လုပ္ငန္းခြင္အေနအထား တို႔ကိုေလ့လာသံုးသပ္ျခင္းသာျဖစ္သည္။
ပညာေရးသည္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈသေဘာသာျဖစ္သည္။
(Education as an investment)
ကုန္ထုတ္လုပ္ရာတြင္ ကုန္ထုတ္စြမ္းအားစုမ်ားျဖစ္ေသာ ေျမယာ၊ လုပ္အား၊ အရင္းအႏွီးႏွင့္ လုပ္ငန္းရွင္မ်ားရွိၾကမည္ျဖစ္သည္။ ေျမယာ ႏွင့္ အရင္းအႏွီးသည္ ႐ုပ္၀တၳဳသာျဖစ္သည္။ ခံစားမႈ Emotional လည္း မရွိ၊ ေစ့ေဆာ္မႈ Motivation လည္း မရွိေသာ ကုန္ထုတ္စြမ္းအားစုမ်ား သာျဖစ္သည္။ သူတုိ႔၏ တံု႔ျပန္မႈမ်ားသည္ ပံုေသတံု႔ျပန္မႈမ်ားသာျဖစ္သည္။ သုိ႔ေသာ္လည္း က်န္ကုန္ထုတ္သြင္းအားစုႏွစ္ခုျဖစ္ေသာ လုပ္အားႏွင့္ လုပ္ ငန္းရွင္မ်ားတြင္မူ၊ ခံစားမႈလည္းရွိသည္။ ေစ့ေဆာ္မႈလည္း ရွိမည္ျဖစ္သည္။ စီမံခန္႔ခြဲမႈအခက္ဆံုးေသာ ကုန္ထုတ္စြမ္းအားစုမ်ားတြင္ လူသည္ အခက္အခဲ ဆံုးျဖစ္သည္။ ခက္ခဲရျခင္းမွာလည္း လူျဖစ္ေနေသာ ေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ လုပ္အားႏွင့္ လုပ္သားသည္လည္း ခြဲျခားမရေသာ ေၾကာင့္လည္းျဖစ္သည္။ လုပ္အားကို ႐ုပ္၀တ္ၳဳကဲ့သို႔ စံခ်ိန္စံၫႊန္းခ်ိန္ ကုိက္ထားလု႔ိမရ၊ စက္ပစၥည္း လည္ပတ္သလုိ၊ ႏႈန္းထားသတ္မွတ္လု႔ိ မရေသာသေဘာရွိပါသည္။ ထုိသု႔ိ သတ္မွတ္မႈခက္ခဲသည့္အတုိင္းအတာ တြင္ပင္ ထပ္မံအကဲျဖတ္ေသာအရာ က ထုိ၀န္ထမ္း၏ ပညာတတ္ေျမာက္မႈအေျခအေနႏွင့္ ထုိပညာတတ္ေျမာက္ မႈမွ မည္မွ်အထိ ကၽြမ္းက်င္သည့္ အေျခအေနက ထပ္မံအကဲျဖတ္ပါေသး သည္။ အမွန္တကယ္သင္ယူၿပီး၊ အမွန္တကယ္တတ္ေျမာက္မည္ဆိုပါက၊ ထုိတတ္ေျမာက္ထားသည့္ ပညာႏွင့္သက္ဆိုင္ေသာလုပ္ငန္းခြင္တြင္ လုပ္ကိုင္ၿပီး၊ လုပ္ငန္းခြင္လုိအပ္ ခ်က္ႏွင့္ ျပည့္စံုေသာထုတ္လုပ္မႈအေျခ အေနကိုလည္း ျပည့္စံုေနမည္ဆုိပါက အလုပ္သမားမ်ားအေနျဖင့္ ကုန္ထုတ္ စြမ္းအား Productivity တိုး တက္မည္သာျဖစ္ပါသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္လည္း အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္း ပညာရပ္မ်ားကို သင္ၾကားေပးၿပီး၊ အမွန္တကယ္ တတ္ေျမာက္ေအာင္ သင္ၾကားႏိုင္ရန္အတြက္ လံု႔လ၀ီရိယစိုက္ထုတ္မႈ၊ အခ်ိန္ေပးႏုိင္မႈ၊ ေငြအင္အားႏွင့္ အျခားေသာလုိအပ္ခ်က္မ်ားကုိ စိုက္ထုတ္ ရင္းႏွီးရမည္ျဖစ္ ေသာေၾကာင့္ လူစြမ္းအားအရင္းအႏွီး Human Capital ဟု လည္း ေခၚၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ထုိလူ႔စြမ္းအားအရင္းအႏွီးအတြက္ပင္ အခြင့္ အေရးမရရွိ ပါကလည္း ကုန္ထုတ္စြမ္းအားလည္း ျမင့္တက္လာစရာ အေၾကာင္းရွိ မည္မဟုတ္ပါ။ သုိ႔ေသာ္လည္း ထုိသု႔ိလူ႔စြမ္းအားအေပၚတြင္ စိုက္ထုတ္ ရေသာအရင္းအႏွီးကို ရင္းႏွီးရမွန္းမသိေသာ အရင္းအႏွီး အျဖစ္လည္း သတ္မွတ္မွားေနၾကျပန္ေသာေၾကာင့္လည္း နားလည္ရန္လို အပ္လာသည္။ လူ႔စြမ္းအားအရင္းအႏွီးဟု ႀကီးက်ယ္ေသာစကားလံုး၊ လွပေသာ စကားလံုးမ်ားျဖင့္ တန္ဆာဆင္ေသာ္လည္း အမွန္အားျဖင့္ ပညာေရးႏွင့္ ဗဟုသုတရွာမီွးေရးအတြက္ အခ်ိန္ေပးမႈ၊ ေငြေပးမႈ၊ ခြန္အား စိုက္ထုတ္မႈ တုိ႔ကိုသာ အဓိကရည္ၫြန္းျခင္းျဖစ္သည္။
အေၾကာင္းႏွင့္ အက်ဳိး ပညာေရးရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ
• လူတိုင္းအတြက္ ပညာေရးဆုိသည္မွာ မရွိမျဖစ္လုိအပ္ေသာအရာ ဆိုသည့္သေဘာကို လူတိုင္းသေဘာေပါက္ရန္လိုသည္။
• လူ႔ဘ၀တြင္ အျခားတိရစၦာန္မ်ားထက္လုိအပ္ေသာအခ်က္မွာ ထုိ ပညာေရးသင္ယူမႈပင္ျဖစ္သည္။ အလုိလုိတတ္ေျမာက္သြားသည္။ အတုျမင္ လု႔ိ အတတ္သင္သေဘာမ်ားသည္ ပညာေရးတြင္ အမွတ္ မမွားေစရန္ လို အပ္သည္။
• ပညာေရးႏွင့္ပတ္သက္ေသာ အခ်ိန္ေပးရမႈ၊ ေငြေပးရမႈ၊ ကိုယ္တိုင္ အပင္ပန္းခံရမႈ စသည္တို႔သည္ မျဖစ္မေနစိုက္ထုတ္ရင္းႏွီးရမည့္ အရင္း အႏွီးမ်ားအျဖစ္ ခံယူႏိုင္ရမည္ျဖစ္သည္။ လုပ္ငန္းခြင္မ်ား တြင္ ႐ုပ္၀တၳဳမ်ား၊ စက္ပစၥည္းမ်ား ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသလုိ၊ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံ ရမည့္အရာဆိုသည့္အခ်က္ ကို သေဘာေပါက္နားလည္ရန္ လိုအပ္သည္။
• ပညာေရးတြင္ ထုိသု႔ိရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံျခင္းအားျဖင့္ ကုန္ထုတ္စြမ္းအား Productivity တုိးတက္ေစသည္ဟူေသာအယူအဆကို လက္ခံႏုိင္ရ မည္ျဖစ္ သည္။ မွန္ကန္ေၾကာင္းလည္း သက္ေသျပႏုိင္ရမည္ျဖစ္သည္။
• ပညာေရးအေပၚတြင္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈကို ကာလ၊ ေနရာ၊ အခ်ိန္၊ မွန္ကန္ စြာျပဳလုပ္ႏိုင္မည္ဆိုပါက ထုိရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ားမွ ျပန္ရေသာ ျပန္ရခ်က္ return on investment သည္လည္း ျမင့္မားၿပီး ၀င္ေငြ ရရွိမႈလည္း ျမင့္မား လာႏုိင္မည့္ အလားအလာမ်ားကိုလည္း နားလည္ႏိုင္စြမ္းရွိရမည္ျဖစ္သည္။
ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈစရိတ္မ်ား (Investment costs)
ပညာရွာပမာ သူဖုန္းစားဟူေသာစကားလည္းရွိပါသည္။ ပညာေရႊအုိး လူမခုိးဆိုေသာစကားလည္း ရွိပါသည္။ ပညာရဲရင့္ပြဲလယ္တင့္ဟူ ေသာ စကားလည္းရွိပါသည္။ ယင္းသည္ပညာေရးရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ား၏ အေၾကာင္းႏွင့္ အက်ဳိးမ်ားကို ရည္ၫႊန္းေနသလုိျဖစ္သည္။ ပညာရွာပမာ သူ ဖုန္းစားသည္ ပညာေရးအတြက္ေတာ့ ပညာလုိခ်င္လွ်င္ ေငြေပးရမည္။ မာန္မာနႏွိမ့္ခ်တတ္ရေပဦးမည္။ ယင္းသည္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈသာျဖစ္သည္။ ေငြ မွသာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမဟုတ္ပါ။ လူမႈေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈအရလည္း ရင္း ႏွီးမႈရွိရ မည့္သေဘာျဖစ္သည္။ ပညာတစ္ရပ္အတြက္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ လုိအပ္ခ်က္ သည္ ေငြခ်ည္းသာမဟုတ္ေသးသည္ကို နားလည္ဖုိ႔လုိပါမည္။
မ်ားေသာအားျဖင့္ ပညာေရးအတြက္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈသည္ အစိုးရ ပိုင္း ကသာသက္ဆိုင္သည္ဟု ဥေရာပတိုင္းျပည္မ်ားတြင္ သတ္မွတ္ထား ၾက သည္။ အာရွတြင္ ပညာေရးအတြက္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ားသည္ လူတစ္ဦး ခ်င္းႏွင့္သာသက္ဆိုင္သည္ဟု သတ္မွတ္မႈမ်ားလည္းရွိပါသည္။ အမွန္ အားျဖင့္ ပညာေရးအတြက္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ေငြလံုးေငြရင္းမ်ားသည္ အစိုးရ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္မည္ဆိုပါက အေကာင္းဆံုးျဖစ္ၿပီး၊ ထုိအေကာင္းဆံုး ေသာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ားကို တစ္ဦးခ်င္းက လုိလားႏွစ္ၿခိဳက္နားလည္စြာ ရယူႀကိဳး စားႏုိင္လွ်င္ အေကာင္းဆံုးသာျဖစ္ပါမည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ အစိုးရက ပံ့ပိုးေပးၿပီး၊ လူမ်ားက မက္မက္ေမာေမာသင္ယူၾကမည္ဆိုလွ်င္ တိုင္းျပည္ အတြက္ ပညာေရးသည္ အတက္ဘက္သို႔သာ ဦးတည္ေနမည္ ျဖစ္သည္။ EU ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ ပညာေရးအတြက္ အသံုးျပဳမႈသည္ GDP ၏ ၃% မွ ၈% အထိ သံုးစြဲၾကသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ပ်မ္းမွ်ျခင္းအားျဖင့္ GDP ၏ ၅% ေလာက္သံုးစြဲၾကသည္ကို ေတြ႕ရသည္။
ပညာေရးတြင္ ထုိသို႔ GDP မွ မ်ားမ်ားက်ခံသံုးစြဲျခင္းေၾကာင့္ အခြင့္ အလမ္းစရိတ္ Opportunity Costs မ်ားကို တြက္ခ်က္ၾကျခင္းလည္း ရွိပါ သည္။ ပညာေရးစရိတ္မ်ားမ်ားသံုးစြဲလိုက္ျခင္းေၾကာင့္ ေက်ာင္းတက္ႏုိင္ မႈ အခြင့္အလမ္းမ်ားလာသည္။ ေက်ာင္းတက္ႏုိင္မႈ အခြင့္အလမ္းမ်ား လာျခင္းေၾကာင့္ ကုန္ထုတ္လုပ္ငန္းမ်ားတြင္ လုိအပ္ေသာအလုပ္သမား မ်ားလည္းရွားသြားႏိုင္သည့္သေဘာကိုတင္ျပထားသည္မ်ားကိုလည္းေတြ႕ေနရသည္။ ထုိအေျခအေနကား ပညာသင္ၾကားခြင့္ အျပည့္အ၀ ရရွိထား ၿပီးေသာေၾကာင့္သာ ထုိသုိ႔အခြင့္အလမ္းစရိတ္မ်ဳိးကို တြက္ခ်က္ ႏိုင္ျခင္းျဖစ္ သည္။ ပညာသင္ၾကားခြင့္အျပည့္အ၀လည္းမရရွိ၊ စား၀တ္ ေနေရးႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ႐ုန္းကန္ေနရေသာဘ၀မ်ဳိးႏွင့္ႏိုင္ငံမ်ားအတြက္ ေတာ့ ထုိသု႔ိေသာ အခြင့္အလမ္းမ်ဳိးတြက္ခ်က္ႏုိင္မည္မဟုတ္ေသးပါ။ ပညာေရး အတြက္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈကုန္က်စရိတ္မ်ားတြက္ခ်က္ရာတြင္ အစိုးရပိုင္း အေနျဖင့္ေရာ၊ ပညာသင္ၾကားသူ တစ္ဦးခ်င္းအပိုင္းေရာ၊ အသီးသီး အခြင့္ အလမ္းစရိတ္မ်ားရွိၾကမည္သာျဖစ္သည္။ ထုိအခြင့္အလမ္း စရိတ္မ်ားကို ထည့္သြင္းတြက္ခ်က္မည္ဆိုလွ်င္ ပညာေရးအတြက္ ရင္းႏွီး မႈစရိတ္ သည္ ေငြေၾကးအရကုန္က်သည္ထက္ပိုမုိမ်ားလာႏုိင္စရာအ ေၾကာင္း ရွိပါသည္။
တိုင္းျပည္တြင္ ကုန္ထုတ္စြမ္းအား Productivity သည္အေရးႀကီး သည္ဟုသာေျပာသည္။ ထုိကုန္ထုတ္စြမ္းအားေနာက္တြင္ အဓိ ကေမာင္း ႏွင္ေပးေသာအတတ္ပညာသည္ ကုန္ထုတ္စြမ္းအားကို ပိုင္းျဖတ္ႏုိင္စြမ္း ရွိသည္ကားအမွန္ျဖစ္သည္။ ထုိအတတ္ပညာမ်ားအတြက္ အတတ္ပညာ ရရွိႏိုင္ေသာဇာစ္ျမစ္သည္ကား ေက်ာင္းအပါအ၀င္ ပညာေရး ဆုိင္ရာ အဖဲြ႕အစည္းမ်ားပင္ျဖစ္ေတာ့သည္။ တိုင္းျပည္တစ္ျပည္တုိးတက္ ရန္အတြက္ဆိုသည္မွာ လူတစ္ဦးခ်င္းစီအတြက္ သင္ယူခဲ့ေသာ အတတ္ ပညာ ရပ္ဆိုင္ရာ ေက်ာင္းတက္ေရာက္ခဲ့မႈ Schooling ႏွင့္ လုပ္အားေစ်း ကြက္ Labour Market တုိ႔၏ ဆက္စပ္မႈသည္ အလြန္အေရးႀကီးသည္။ ပညာေရးႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ ေဘာဂေဗဒေလ့လာမႈမ်ားတြင္ ထုိသုိ႔ေသာ လူ တစ္ဦးခ်င္းစီ၏ အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္းအတြက္ မည္သို႔တတ္ေျမာက္ ခဲ့ေသာပညာအရည္အေသြးႏွင့္ လုပ္ကိုင္ေနေသာ လုပ္ငန္းခြင္အေနအထား တို႔ကိုေလ့လာသံုးသပ္ျခင္းသာျဖစ္သည္။
ပညာေရးသည္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈသေဘာသာျဖစ္သည္။
(Education as an investment)
ကုန္ထုတ္လုပ္ရာတြင္ ကုန္ထုတ္စြမ္းအားစုမ်ားျဖစ္ေသာ ေျမယာ၊ လုပ္အား၊ အရင္းအႏွီးႏွင့္ လုပ္ငန္းရွင္မ်ားရွိၾကမည္ျဖစ္သည္။ ေျမယာ ႏွင့္ အရင္းအႏွီးသည္ ႐ုပ္၀တၳဳသာျဖစ္သည္။ ခံစားမႈ Emotional လည္း မရွိ၊ ေစ့ေဆာ္မႈ Motivation လည္း မရွိေသာ ကုန္ထုတ္စြမ္းအားစုမ်ား သာျဖစ္သည္။ သူတုိ႔၏ တံု႔ျပန္မႈမ်ားသည္ ပံုေသတံု႔ျပန္မႈမ်ားသာျဖစ္သည္။ သုိ႔ေသာ္လည္း က်န္ကုန္ထုတ္သြင္းအားစုႏွစ္ခုျဖစ္ေသာ လုပ္အားႏွင့္ လုပ္ ငန္းရွင္မ်ားတြင္မူ၊ ခံစားမႈလည္းရွိသည္။ ေစ့ေဆာ္မႈလည္း ရွိမည္ျဖစ္သည္။ စီမံခန္႔ခြဲမႈအခက္ဆံုးေသာ ကုန္ထုတ္စြမ္းအားစုမ်ားတြင္ လူသည္ အခက္အခဲ ဆံုးျဖစ္သည္။ ခက္ခဲရျခင္းမွာလည္း လူျဖစ္ေနေသာ ေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ လုပ္အားႏွင့္ လုပ္သားသည္လည္း ခြဲျခားမရေသာ ေၾကာင့္လည္းျဖစ္သည္။ လုပ္အားကို ႐ုပ္၀တ္ၳဳကဲ့သို႔ စံခ်ိန္စံၫႊန္းခ်ိန္ ကုိက္ထားလု႔ိမရ၊ စက္ပစၥည္း လည္ပတ္သလုိ၊ ႏႈန္းထားသတ္မွတ္လု႔ိ မရေသာသေဘာရွိပါသည္။ ထုိသု႔ိ သတ္မွတ္မႈခက္ခဲသည့္အတုိင္းအတာ တြင္ပင္ ထပ္မံအကဲျဖတ္ေသာအရာ က ထုိ၀န္ထမ္း၏ ပညာတတ္ေျမာက္မႈအေျခအေနႏွင့္ ထုိပညာတတ္ေျမာက္ မႈမွ မည္မွ်အထိ ကၽြမ္းက်င္သည့္ အေျခအေနက ထပ္မံအကဲျဖတ္ပါေသး သည္။ အမွန္တကယ္သင္ယူၿပီး၊ အမွန္တကယ္တတ္ေျမာက္မည္ဆိုပါက၊ ထုိတတ္ေျမာက္ထားသည့္ ပညာႏွင့္သက္ဆိုင္ေသာလုပ္ငန္းခြင္တြင္ လုပ္ကိုင္ၿပီး၊ လုပ္ငန္းခြင္လုိအပ္ ခ်က္ႏွင့္ ျပည့္စံုေသာထုတ္လုပ္မႈအေျခ အေနကိုလည္း ျပည့္စံုေနမည္ဆုိပါက အလုပ္သမားမ်ားအေနျဖင့္ ကုန္ထုတ္ စြမ္းအား Productivity တိုး တက္မည္သာျဖစ္ပါသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္လည္း အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္း ပညာရပ္မ်ားကို သင္ၾကားေပးၿပီး၊ အမွန္တကယ္ တတ္ေျမာက္ေအာင္ သင္ၾကားႏိုင္ရန္အတြက္ လံု႔လ၀ီရိယစိုက္ထုတ္မႈ၊ အခ်ိန္ေပးႏုိင္မႈ၊ ေငြအင္အားႏွင့္ အျခားေသာလုိအပ္ခ်က္မ်ားကုိ စိုက္ထုတ္ ရင္းႏွီးရမည္ျဖစ္ ေသာေၾကာင့္ လူစြမ္းအားအရင္းအႏွီး Human Capital ဟု လည္း ေခၚၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ထုိလူ႔စြမ္းအားအရင္းအႏွီးအတြက္ပင္ အခြင့္ အေရးမရရွိ ပါကလည္း ကုန္ထုတ္စြမ္းအားလည္း ျမင့္တက္လာစရာ အေၾကာင္းရွိ မည္မဟုတ္ပါ။ သုိ႔ေသာ္လည္း ထုိသု႔ိလူ႔စြမ္းအားအေပၚတြင္ စိုက္ထုတ္ ရေသာအရင္းအႏွီးကို ရင္းႏွီးရမွန္းမသိေသာ အရင္းအႏွီး အျဖစ္လည္း သတ္မွတ္မွားေနၾကျပန္ေသာေၾကာင့္လည္း နားလည္ရန္လို အပ္လာသည္။ လူ႔စြမ္းအားအရင္းအႏွီးဟု ႀကီးက်ယ္ေသာစကားလံုး၊ လွပေသာ စကားလံုးမ်ားျဖင့္ တန္ဆာဆင္ေသာ္လည္း အမွန္အားျဖင့္ ပညာေရးႏွင့္ ဗဟုသုတရွာမီွးေရးအတြက္ အခ်ိန္ေပးမႈ၊ ေငြေပးမႈ၊ ခြန္အား စိုက္ထုတ္မႈ တုိ႔ကိုသာ အဓိကရည္ၫြန္းျခင္းျဖစ္သည္။
အေၾကာင္းႏွင့္ အက်ဳိး ပညာေရးရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ
• လူတိုင္းအတြက္ ပညာေရးဆုိသည္မွာ မရွိမျဖစ္လုိအပ္ေသာအရာ ဆိုသည့္သေဘာကို လူတိုင္းသေဘာေပါက္ရန္လိုသည္။
• လူ႔ဘ၀တြင္ အျခားတိရစၦာန္မ်ားထက္လုိအပ္ေသာအခ်က္မွာ ထုိ ပညာေရးသင္ယူမႈပင္ျဖစ္သည္။ အလုိလုိတတ္ေျမာက္သြားသည္။ အတုျမင္ လု႔ိ အတတ္သင္သေဘာမ်ားသည္ ပညာေရးတြင္ အမွတ္ မမွားေစရန္ လို အပ္သည္။
• ပညာေရးႏွင့္ပတ္သက္ေသာ အခ်ိန္ေပးရမႈ၊ ေငြေပးရမႈ၊ ကိုယ္တိုင္ အပင္ပန္းခံရမႈ စသည္တို႔သည္ မျဖစ္မေနစိုက္ထုတ္ရင္းႏွီးရမည့္ အရင္း အႏွီးမ်ားအျဖစ္ ခံယူႏိုင္ရမည္ျဖစ္သည္။ လုပ္ငန္းခြင္မ်ား တြင္ ႐ုပ္၀တၳဳမ်ား၊ စက္ပစၥည္းမ်ား ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသလုိ၊ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံ ရမည့္အရာဆိုသည့္အခ်က္ ကို သေဘာေပါက္နားလည္ရန္ လိုအပ္သည္။
• ပညာေရးတြင္ ထုိသု႔ိရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံျခင္းအားျဖင့္ ကုန္ထုတ္စြမ္းအား Productivity တုိးတက္ေစသည္ဟူေသာအယူအဆကို လက္ခံႏုိင္ရ မည္ျဖစ္ သည္။ မွန္ကန္ေၾကာင္းလည္း သက္ေသျပႏုိင္ရမည္ျဖစ္သည္။
• ပညာေရးအေပၚတြင္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈကို ကာလ၊ ေနရာ၊ အခ်ိန္၊ မွန္ကန္ စြာျပဳလုပ္ႏိုင္မည္ဆိုပါက ထုိရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ားမွ ျပန္ရေသာ ျပန္ရခ်က္ return on investment သည္လည္း ျမင့္မားၿပီး ၀င္ေငြ ရရွိမႈလည္း ျမင့္မား လာႏုိင္မည့္ အလားအလာမ်ားကိုလည္း နားလည္ႏိုင္စြမ္းရွိရမည္ျဖစ္သည္။
ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈစရိတ္မ်ား (Investment costs)
ပညာရွာပမာ သူဖုန္းစားဟူေသာစကားလည္းရွိပါသည္။ ပညာေရႊအုိး လူမခုိးဆိုေသာစကားလည္း ရွိပါသည္။ ပညာရဲရင့္ပြဲလယ္တင့္ဟူ ေသာ စကားလည္းရွိပါသည္။ ယင္းသည္ပညာေရးရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ား၏ အေၾကာင္းႏွင့္ အက်ဳိးမ်ားကို ရည္ၫႊန္းေနသလုိျဖစ္သည္။ ပညာရွာပမာ သူ ဖုန္းစားသည္ ပညာေရးအတြက္ေတာ့ ပညာလုိခ်င္လွ်င္ ေငြေပးရမည္။ မာန္မာနႏွိမ့္ခ်တတ္ရေပဦးမည္။ ယင္းသည္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈသာျဖစ္သည္။ ေငြ မွသာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမဟုတ္ပါ။ လူမႈေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈအရလည္း ရင္း ႏွီးမႈရွိရ မည့္သေဘာျဖစ္သည္။ ပညာတစ္ရပ္အတြက္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ လုိအပ္ခ်က္ သည္ ေငြခ်ည္းသာမဟုတ္ေသးသည္ကို နားလည္ဖုိ႔လုိပါမည္။
မ်ားေသာအားျဖင့္ ပညာေရးအတြက္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈသည္ အစိုးရ ပိုင္း ကသာသက္ဆိုင္သည္ဟု ဥေရာပတိုင္းျပည္မ်ားတြင္ သတ္မွတ္ထား ၾက သည္။ အာရွတြင္ ပညာေရးအတြက္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ားသည္ လူတစ္ဦး ခ်င္းႏွင့္သာသက္ဆိုင္သည္ဟု သတ္မွတ္မႈမ်ားလည္းရွိပါသည္။ အမွန္ အားျဖင့္ ပညာေရးအတြက္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ေငြလံုးေငြရင္းမ်ားသည္ အစိုးရ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္မည္ဆိုပါက အေကာင္းဆံုးျဖစ္ၿပီး၊ ထုိအေကာင္းဆံုး ေသာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ားကို တစ္ဦးခ်င္းက လုိလားႏွစ္ၿခိဳက္နားလည္စြာ ရယူႀကိဳး စားႏုိင္လွ်င္ အေကာင္းဆံုးသာျဖစ္ပါမည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ အစိုးရက ပံ့ပိုးေပးၿပီး၊ လူမ်ားက မက္မက္ေမာေမာသင္ယူၾကမည္ဆိုလွ်င္ တိုင္းျပည္ အတြက္ ပညာေရးသည္ အတက္ဘက္သို႔သာ ဦးတည္ေနမည္ ျဖစ္သည္။ EU ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ ပညာေရးအတြက္ အသံုးျပဳမႈသည္ GDP ၏ ၃% မွ ၈% အထိ သံုးစြဲၾကသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ပ်မ္းမွ်ျခင္းအားျဖင့္ GDP ၏ ၅% ေလာက္သံုးစြဲၾကသည္ကို ေတြ႕ရသည္။
ပညာေရးတြင္ ထုိသို႔ GDP မွ မ်ားမ်ားက်ခံသံုးစြဲျခင္းေၾကာင့္ အခြင့္ အလမ္းစရိတ္ Opportunity Costs မ်ားကို တြက္ခ်က္ၾကျခင္းလည္း ရွိပါ သည္။ ပညာေရးစရိတ္မ်ားမ်ားသံုးစြဲလိုက္ျခင္းေၾကာင့္ ေက်ာင္းတက္ႏုိင္ မႈ အခြင့္အလမ္းမ်ားလာသည္။ ေက်ာင္းတက္ႏုိင္မႈ အခြင့္အလမ္းမ်ား လာျခင္းေၾကာင့္ ကုန္ထုတ္လုပ္ငန္းမ်ားတြင္ လုိအပ္ေသာအလုပ္သမား မ်ားလည္းရွားသြားႏိုင္သည့္သေဘာကိုတင္ျပထားသည္မ်ားကိုလည္းေတြ႕ေနရသည္။ ထုိအေျခအေနကား ပညာသင္ၾကားခြင့္ အျပည့္အ၀ ရရွိထား ၿပီးေသာေၾကာင့္သာ ထုိသုိ႔အခြင့္အလမ္းစရိတ္မ်ဳိးကို တြက္ခ်က္ ႏိုင္ျခင္းျဖစ္ သည္။ ပညာသင္ၾကားခြင့္အျပည့္အ၀လည္းမရရွိ၊ စား၀တ္ ေနေရးႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ႐ုန္းကန္ေနရေသာဘ၀မ်ဳိးႏွင့္ႏိုင္ငံမ်ားအတြက္ ေတာ့ ထုိသု႔ိေသာ အခြင့္အလမ္းမ်ဳိးတြက္ခ်က္ႏုိင္မည္မဟုတ္ေသးပါ။ ပညာေရး အတြက္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈကုန္က်စရိတ္မ်ားတြက္ခ်က္ရာတြင္ အစိုးရပိုင္း အေနျဖင့္ေရာ၊ ပညာသင္ၾကားသူ တစ္ဦးခ်င္းအပိုင္းေရာ၊ အသီးသီး အခြင့္ အလမ္းစရိတ္မ်ားရွိၾကမည္သာျဖစ္သည္။ ထုိအခြင့္အလမ္း စရိတ္မ်ားကို ထည့္သြင္းတြက္ခ်က္မည္ဆိုလွ်င္ ပညာေရးအတြက္ ရင္းႏွီး မႈစရိတ္ သည္ ေငြေၾကးအရကုန္က်သည္ထက္ပိုမုိမ်ားလာႏုိင္စရာအ ေၾကာင္း ရွိပါသည္။
Comments
Post a Comment